Παρασκευή 8 Αυγούστου 2014

AΠΛΗ ΘΕΩΡΙΑ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ


ΑΡΧΙΖΕΙ ΤΟ ΜΑΤΣ ΜΕ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ!!! ΞΕΚΙΝΑΜΕ  ΜΕ ΤΟ ΠΙΟ ΜΙΚΡΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ, ΕΝΑ…ΣΩΜΑ ΜΕ ΛΟΓΙΑ!

ΤΙ ΕΙΝΑΙ «ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ:μια ενότητα λόγου, ένα ολοκληρωμένο κομμάτι της σκέψης μας, ένα μέρος ενός μεγαλύτερου κειμένου, στην οποία αναπτύσσεται μια πλευρά του θέματος.

ΜΟΙΑΖΕΙ ΜΕ ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΣΩΜΑ;Ναι, έχει «κεφάλι» ( το λέμε «θεματική περίοδο»), «σώμα» (το λέμε «σχόλια-λεπτομέρειες») και «πόδια» (το λέμε «κατακλείδα»). ΝΑΙ, ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΣΩΜΑ ΛΟΓΟΥ! ΜΙΑ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ «ΠΛΗΡΗΣ».

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΙ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ- ΛΕΝΕ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ-, ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΕΣ–ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΥΝ ΚΑΤΙ- ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΚΕΣ- ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΠΕΙΣΟΥΝ ΜΕ ΛΟΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ. ΕΜΕΙΣ ΘΑ ΤΙΣ ΔΙΔΑΧΘΟΥΜΕ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΟΛΕΣ, ΑΛΛΑ ΘΑ ΔΩΣΟΥΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΙΣΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΚΕΣ!

ΕΠΙΘΥΜΗΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ> ΓΥΜΝΑΣΙΟ, 6-9 ΓΡΑΜΜΕΣ Α4 ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΟ 9-12. ΜΙΑ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΝΑΠΤΎΣΣΕΤΑΙ ΜΕ 7+1 ΤΡΟΠΟΥΣ! ΛΕΓΟΝΤΑΙ «ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ».

ΠΩΣ ΘΑ ΦΤΙΑΞΩ ΜΙΑ ΚΑΤΑΛΛΗΛΗΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΒΑΛΩ ΜΕΣΑ ΤΗΣ ΤΗ ΒΑΣΙΚΗ ΙΔΕΑ ΠΟΥ ΘΕΛΩ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΞΩ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟ;

-          Τι να αποφύγω> 1. την πολύ σύντομη αλλά και την πολύ μεγάλη διατύπωση. ΙΔΑΝΙΚΟ ΜΕΓΕΘΟΣ> μία με μιάμιση γραμμή  Α4, 2. την ασάφεια και τη γενικότητα, 3. το πολύ απλοϊκό καθημερινό λεξιλόγιο, 4. το α’ πρόσωπο, εκτός αν το χρειάζεται το θέμα, π.χ. η ζωή μου. 5. τα παραδείγματα, ιδίως τα απλοϊκά.

ΤΙ ΠΕΡΙΕΧΟΥΝ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ-ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ, ΤΟ ΠΙΟ ΜΕΓΑΛΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΔΗΛΑΔΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ ΜΟΥ;

-          Τις σημαντικότερες δευτερεύουσες ιδέες, αυτές που στηρίζουν και επεξηγούν σωστά την πιο βασική, αυτή που έβαλα στη ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ, διατυπωμένες με σαφήνεια και λογική και με την καταλληλότερη έκφραση, δίχως, αν μπορώ, γραμματικοσυντακτικά και ορθογραφικά λάθη.

-          Πόσεςιδέες χωράνε σε μία μέση παράγραφο; Άνετα δύο-τρεις, η καθεμία μεγέθους 1,5 με 2 γραμμών. ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΜΕ ΝΑ ΤΙΣ ΣΥΝΔΕΟΥΜΕ ΜΕ ΤΙΣ ΚΑΤΑΛΛΗΛΕΣ ΣΥΝΔΕΤΙΚΕΣ-ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ και ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ> επίσης, παράλληλα, αντιθέτως κ.ά.ΣΥΝΗΘΩΣ, Η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΙΝΑΙ Η ΠΡΩΤΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ.

-          Τι να αποφεύγω στα σχόλια-λεπτομέρειες> πολλά και απλοϊκά παραδείγματα, πολλές άχρηστες λεπτομέρειες, πολύ μεγάλο ή πολύ μικρό μέγεθος στις προτάσεις μου, επαναλήψεις,γενικότητες, ασάφειες κ.ά.

 

ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΑ…ΚΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΑΜΕ>Τι μπορεί να περιέχει> ευχή, φόβο, ελπίδα, συμπέρασμα, ανακεφαλαίωση/σύνοψη, συγκρατημένη αισιοδοξία/ απαισιοδοξία κ.ά.Είναι υποχρεωτικό να υπάρχει; OXI!

 

AΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ!

 

1.       ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΣΕ ΤΑ ΔΟΜΙΚΑ ΜΕΡΗ, ΤΑ ΜΕΡΗ, ΔΗΛΑΔΗ, ΠΟΥ ΧΤΙΖΟΥΝ ΜΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ-ΠΛΗΡΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟ>ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ/ΣΧΟΛΙΑ-ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΑ. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ> ΚΑΠΟΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ ΘΑ ΣE ΒΟΗΘΗΣΟΥΝ…

 

Η φιλία παραμένει για τους έφηβους κυρίως η βασικότερη αξία στη ζωή τους. Με τη φιλία νιώθουν ασφαλείς, ολοκληρωμένοι. Ο φίλος, ο «κολλητός», όπως συχνά λένε, είναι το στήριγμα, η παρέα αλλά και ο σύντροφος στην περιπέτεια της ζωής. Όταν οι μεγάλοι κλείνουν τα αυτιά, τα ανοίγουν οι συνομήλικοι φίλοι. Με τον ιδιαίτερο τρόπο που εφαρμόζουν το διάλογο οι έφηβοι, με βάση κοινά όνειρα και εμπειρίες, ωριμάζουν βαθμιαία. Με τη φιλία, συνεπώς, πέραν των άλλων, προετοιμάζεται ο νέος άνθρωπος και για την ένταξή του στην κοινωνία.

 

2.       ΠΟΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΡΕΙΣ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΤΑΛΛΗΛΟΤΕΡΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ, ΜΕ ΒΑΣΗ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΗ ΘΕΩΡΙΑ: TEKMHPΙΩΣΕ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΟΥ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ, ΑΦΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΕΙΣ ΚΑΙ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ>

 

Όλα πήγαν καλά αυτές τις Γιορτές.

 

Κατά τη διάρκεια αυτών των Γιορτών, διασκεδάσαμε με πολλή αγάπη και κέφι, μαζί με φίλους και οικογένεια.

 

Ήταν υπέροχα αυτές τις Γιορτές, γιατί  φάγαμε, ήπιαμε, διασκεδάσαμε, παίξαμε χαρτιά, ανταλλάξαμε δώρα και τόσα άλλα με τους δικούς μας ανθρώπους.

 

ΓΛΩΣΣΑΡΙ ΝΕΩΝ ΟΡΩΝ ΠΟΥ ΜΑΘΑΜΕ ΣΗΜΕΡΑ>

 

-          ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ

-          ΠΛΗΡΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ

-          ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΗ, ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ, ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΚΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ

-          ΔΟΜΙΚΑ ΜΕΡΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ

-          ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ

-          ΒΑΣΙΚΗ ΙΔΕΑ-ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΙΔΕΕΣ

-          ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

-          ΣΧΟΛΙΑ-ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ

-          ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΑ

-          ΣΥΝΔΕΤΙΚΕΣ-ΔΙΑΘΡΩΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου