Δευτέρα 18 Αυγούστου 2014

ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ "ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΟΥΖΙΝΑ¨"


ΚΕΙΜΕΝΟ AΠΟ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ (με ελαφρές τροποποιήσεις)

Η Πολίτικη κουζίνα (αγγλικός τίτλος: A touchofspice, τουρκικός τίτλος: Birtutambaharat – σημαίνει, και στις δύο γλώσσες, “Μια πρέζα μπαχάρι”)

Πρόκειται για μία βιωματική ταινία του σκηνοθέτη Τάσου Μπουλμέτη, που, όντας Κωνσταντινουπολίτης στην καταγωγή ο ίδιος, καταπιάνεται με το ζήτημα των διωγμών που υπέστησαν από τις τουρκικές αρχές οι Έλληνες της Πόλης το 1964. Ο πρωταγωνιστής της ταινίας, Φάνης Ιακωβίδης,καθηγητής αστροφυσικής στην Αθήνα, περιμένει τον παππού του από την Κωνσταντινούπολη, τον οποίο έχει να δει από την παιδική του ηλικία. Αρχίζοντας προετοιμασίες για την υποδοχή του, προσκαλεί όλους τους φίλους του παππού του και ετοιμάζει μια σειρά από πιάτα πολίτικης κουζίνας. Μια ξαφνική αρρώστια,όμως, του παππού δε θα του επιτρέψει να ταξιδέψει στην Αθήνα. Ο καθηγητής τότε θα αποφασίσει να πάει εκείνος στην Κωνσταντινούπολη, για να τον συναντήσει και να θυμηθεί ξανά τα χρόνια που έζησε εκεί με τους γονείς του, τους οποίους ενσαρκώνουν οι Ιεροκλής Μιχαηλίδης και ΡένιαΛουιζίδου. Εκεί επιστρέφουν όλες οι ευχάριστες αναμνήσεις της παιδικής ηλικίας, οι δυσάρεστες του διωγμού και της απέλασης, αλλά και ο πρώτος έρωτας της ζωής του, η Σαϊμέ, που υποδύεται η Τουρκάλα ηθοποιός ΜπασάκΚοκλούκαγια .

Η ταινία προσπαθεί, με την ψυχραιμία που της επιτρέπει η χρονική απόσταση, να ασχοληθεί με μια συγκεκριμένη ιστορική περίοδο και με τις κοινωνικές της προεκτάσεις, ρίχνοντας φως σε μια πτυχή των ελληνοτουρκικών σχέσεων, αλλά και στα προβλήματα προσαρμογής που αντιμετώπισαν οι πρόσφυγες, κυρίως στην πίκρα των ανθρώπων εκείνων που «οι Τούρκοι τους έδιωξαν ως Έλληνες και οι Έλληνες τους υποδέχθηκαν ως Τούρκους».

Η ταινία δέχθηκε εξαιρετικές κριτικές, τόσο στην Ελλάδα όσο και σε άλλες χώρες, στις οποίες προβλήθηκε. Στην Ελλάδα σημείωσε τεράστια εισπρακτική επιτυχία, ξεπερνώντας τα 1.250.000 εισιτήρια στις αίθουσες προβολής, γεγονός που την ανέδειξε μία από τις πιο εμπορικές ελληνικές ταινίες όλων των εποχών.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΞΟΜΑΛΥΝΣΗ

1.Γράψτε ένα δικό σας τίτλο για την ταινία.

2.Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας, το ΚΕΝΤΡΙΚΟ-ΒΑΣΙΚΟ ΘΕΜΑ της ταινίας και γιατί ακόμη και σήμερα εξακολουθεί να προκαλεί το ενδιαφέρον;

3. Τι δείχνουν οι συνταγές για τον πολιτισμό μιας περιοχής ή και χώρας; Tι μπορούμε γενικά να μάθουμε για ένα λαό από τις συνταγές του;

4. Προσπάθησε να βρεις από ποιες άλλες λέξεις- ή αλλιώς «συνθετικά»- φτιάχνονται οι παρακάτω> άφθαρτος, διαγραφή, αποφεύγω, μητρόπολη, υποδέχθηκαν.

5. Να υπογραμμίσεις 3 ρήματα, 3 ουσιαστικά και 3 επίθετα στο παραπάνω κείμενο.

6. Με τις ακόλουθες λέξεις που πήραμε από το κείμενο και με άλλες δικές σου,  που εσύ θα συμπληρώσεις, βάζοντάς τες στη σειρά που θέλεις (αρκεί να βγαίνει νόημα), φτιάξε τις δικές σου προτάσεις. Μπορείς να κάνεις μικρές αλλαγές, π.χ. στον αριθμό και στην πτώση>

Α. πρόσφυγες, προβλήματα, αντιμετώπισαν.

Η δική σου πρόταση

 

Β.  παιδική ηλικία, αναμνήσεις, φίλους.

Η δική σου πρόταση

 

7. Ποια ρήματα στο κείμενο δείχνουν ότι κάτι έγινε παλιά, στο παρελθόν; Υπογράμμισέ τα.

8. Διάλεξε μία από τις παρακάτω ασκήσεις>

Α. Διάλεξε και φέρε στην τάξη σου, γραμμένη με δικά σου λόγια, μια συνταγή από την πρώτη πατρίδα σου ή τον τόπο σου, π.χ. το χωριό των γονιών σου. Μπορείς, αν θες, να χρησιμοποιήσεις και τις παρακάτω λέξεις>υλικά παρασκευής, προμηθεύομαι, τοποθετώ, ανακατεύω, αναμειγνύω, κατσαρόλα, σκαλίζω, νόστιμο, πρωτότυπο, νοσταλγία, αναμνήσεις.

Β. Φτιάξε ένα μικρό κείμενο, στο οποίο θα αναφέρεις στους συνεκπαιδευόμενούς σου βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες, όταν έρχονται σε μία νέα χώρα. Μπορείς, αν θες, να χρησιμοποιήσεις στο κείμενό σου και τις παρακάτω λέξεις>διώξεις, ρατσισμός, φόβος, δυσπιστία, ανεργία, ανασφάλεια, αντιμετωπίζω, νιώθω, βιώνω, παλεύω.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου