Σάββατο 9 Αυγούστου 2014

ΟΠΤΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΠΟΜΠΟΥ


ΣΟΣ ΤΥΠΟΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΠΤΙΚΗ ΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΠΟΜΠΟΥ

ΕΚΦΡΑΣΗ-ΕΚΘΕΣΗ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Οπτική γωνία> άποψη, σκοπιά, θεώρηση// από πού βλέπει τα πράγματα και γιατί.

Ερωτήσεις> ποια είναι η οπτική γωνία του πομπού, να συνθέσετε ένα κείμενο από την οπτική γωνία του χ προσώπου κ.ά.

1.ΠΩΣ ΤΗΝ ΕΝΤΟΠΙΖΩ ΜΕΣΑ ΣΕ ΚΕΙΜΕΝΟ

- ύφος/ έκφραση/ λεξιλόγιο πομπού> είναι απλό και κατανοητό ή πιο απαιτητικό και πλούσιο, γράφει με σύνθετες/λόγιες ή καθημερινές  λέξεις, προτιμά μεταφορική ή δηλωτική γλώσσα, αν χρησιμοποιεί ειδικούς επιστημονικούς όρους,  αν χρησιμοποιεί τοπικά ιδιώματα κ.ά.

-ιδιότητα, επάγγελμα,

-ηλικία,

- φύλο-  οπτική του φύλου,

- καταγωγή, τόπος προέλευσης, τόπος κατοικίας> πόλη, χωριό κ.ά.,

- κοινωνική και οικονομική θέση,

- εποχή,

- μορφωτικό επίπεδο,

-ιδεολογικές αντιλήψεις, πεποιθήσεις, τυχόν στερεότυπα, προκαταλήψεις κ.ά.

- ΓΕΝΙΚΑ, περίσταση/  πλαίσιο επικοινωνίας> ποιος είναι, τι είδους κείμενο συνέθεσε, για ποιο λόγο το συνέθεσε , σε ποιους απευθύνεται,  σε ποια εποχή  κ.ά.

 

 

 

2.ΠΩΣ ΤΗΝ ΥΙΟΘΕΤΩ ΩΣ ΡΟΛΟ

Αν μας ζητηθεί α γράψουμε ένα κείμενο, π.χ. σελίδα ημερολογίου , από την οπτική γωνία του χ προσώπου, θα λάβουμε υπόψη ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ και θα «μιμηθούμε» το ΥΦΟΣ και τις ΙΔΕΕΣ του προσώπου αυτού ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ από τις δικές μας πεποιθήσεις.

 

ΑΣΚΗΣΗ

Ποια είναι η ΟΠΤΙΚΗ ΓΩΝΙΑ του πομπού στο θέμα του καπνίσματος στην εφηβεία; Ποια στοιχεία  του κειμένου σας οδήγησαν στο συμπέρασμά σας;

 

Το προφίλ του έφηβου και η σχέση του με το κάπνισμα


Πολλές ελληνικές και ξένες έρευνες της τελευταίας 20ετίας με θέμα τον έφηβο και τους παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη της συνήθειας του καπνίσματος καταλήγουν στο κοινό συμπέρασμα ότι ένα μεγάλο ποσοστό των ενήλικων καπνιστών αρχίζει το κάπνισμα κατά την εφηβεία. Αυτή είναι μια περίοδος που ο νέος άνθρωπος περνάει έντονες και σημαντικές αλλαγές: βιολογικές, συναισθηματικές, κοινωνικές, ενώ παράλληλα δοκιμάζει τον εαυτό του σε προκλήσεις που αισθάνεται ότι δέχεται από τους σημαντικούς γι' αυτόν ενήλικες –γονείς, αδέλφια, δασκάλους- και όσο μεγαλώνει και από την «παρέα», την ομάδα των συνομήλικων η οποία γίνεται όλο και πιο σημαντική. Ο/η έφηβος ενδιαφέρεται σε αυτήν την περίοδο της ανάπτυξής του/της να αναπτύξει και να καθιερώσει την προσωπική του/της ταυτότητα και να γίνει αποδεκτός/ή γι' αυτό που θέλει να προβάλλει ότι είναι. Έχει ανάγκη να διακριθεί για τις επιδόσεις και τις δεξιότητες που έχει, για την ωριμότητα και την ανεξαρτησία του και να επιτύχει την αναγνώριση από το άλλο φύλο. Η αναζήτηση της ταυτότητας και η υιοθέτηση συμπεριφορών και στάσεων που ο/η έφηβος/η συσχετίζει με τη μοναδικότητα της ταυτότητας συχνά συγχέουν  λογική και συναίσθημα. Όλα «παίζονται» και «μπερδεύονται» σε ένα έντονα συγκινησιακό περιβάλλον, όπου η ανασφάλεια και η ανάγκη αναγνώρισης και αποδοχής μάχονται. Παρατηρείται ότι έφηβοι με χαμηλή αυτοεκτίμηση, έλλειψη αυτοπεποίθησης στις ικανότητες και τις επιδόσεις τους και αρνητική εικόνα για τον εαυτό τους  καταφεύγουν στο κάπνισμα,  υιοθετώντας συχνά και εκείνη τη μάρκα  τσιγάρου στην οποία η διαφήμιση προβάλλει ένα πρότυπο πετυχημένου/ης αλλά συγχρόνως ανεξάρτητου/ης, ανέμελου/ης και «cool» τύπου ή τύπισσας  με τον οποίο/α ο/η έφηβος θα ήθελε να μοιάζει.


Από επιστημονικό ιστότοπο για τα προβλήματα των εφήβων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου