Δευτέρα 18 Αυγούστου 2014

ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ "Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ"


«Aν δε μάθεις γράμματα, θα γίνεις σκουπιδιάρης». Αυτή ήταν η ύστατη (και κάθε άλλο παρά πολιτικά ή παιδαγωγικά σωστή) προειδοποίηση ή απειλή, στην οποία κατέφευγαν κάποτε οι δάσκαλοι, για να συνετίσουν τους νωθρούς μαθητές τους. Αυτό το εφιαλτικό μέλλον ήταν χειρότερο από την προοπτική της μετανάστευσης στη Γερμανία. Στη φτωχή μεταπολεμική Ελλάδα, η μαύρη μοίρα για ένα παιδί που «δεν έπαιρνε τα γράμματα» δεν ήταν το χωράφι, η οικοδομή ή το εργοστάσιο, αλλά το να γίνει υπάλληλος καθαριότητας ή οδοκαθαριστής, σύμφωνα με την πιο κομψή διατύπωση.

Την Τετάρτη λήγει η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για 400 θέσεις εργασίας οκτάμηνης διάρκειας στην «Υπηρεσία καθαριότητας και ηλεκτρολογικού» του Δήμου Θεσσαλονίκης. Δεν ξέρουμε εάν έως τότε οι αιτήσεις θα ξεπεράσουν το «ψυχολογικό» (;) φράγμα των 10.000, όπως προβλέπεται. Αν όμως αναλογιστούμε ότι μόνο την περασμένη Τρίτη, πρώτη ημέρα υποβολής τους, οι σχετικές αιτήσεις έφτασαν τις δύο χιλιάδες, δεν αποκλείεται ο τελικός αριθμός των επίδοξων οδοκαθαριστών να ξεπεράσει τη μυριάδα.

Στη δεκαετία του ’90, σε κάποιο ιδιωτικό κανάλι είχε προβληθεί ένα ρεπορτάζ για έναν μεσόκοπο κύριο, από γειτονική χώρα των Βαλκανίων, πρώην  υψηλόβαθμο στέλεχος στην κυβέρνηση της πατρίδας του. Ο Κύριος-Περασμένα-Μεγαλεία, που είχε μεταναστεύσει στην Αθήνα, τώρα βρισκόταν σε δεινή θέση και είχε εναποθέσει τις ελπίδες του για επιβίωση στον τότε δήμαρχο της Αθήνας, το Δημήτρη Αβραμόπουλο, τον οποίο παρακαλούσε για μια άδεια υπαίθριου κουλουρτζή. Ποιος ξέρει, σκεφτόμαστε τότε, ο άνθρωπος από τον οποίο αγοράζουμε το κουλούρι μας  μπορεί να είναι πρώην στρατάρχης ή υπουργός Άμυνας ή καθηγητής πανεπιστημίου της βασανισμένης γειτονικής χώρας.

Σήμερα, χιλιάδες Έλληνες που «έπαιρναν τα γράμματα» και θα μπορούσαν να γίνουν στρατάρχες, υπουργοί, καθηγητές γυρεύουν κάτι ακόμα πιο λίγο από μια άδεια κουλουροπώλη, ζητούν να γίνουν οδοκαθαριστές. Όχι γιατί ορέγονται σταδιοδρομία ή μονιμότητα, αλλά για να πάρουν μια ανάσα, για να ξεφύγουν, έστω προσωρινά, από την ασφυξία της ανεργίας.

Να εργαστούμε σκληρά και ποιοτικά, να σοβαρευτούμε, να επιμορφωθούμε, να τολμήσουμε την καινοτομία, να δράσουμε σε βάθος χρόνου, να αποκτήσει ο λογισμός μας ευρωπαϊκό ορίζοντα. Εύκολα και κατανοητά όλα αυτά τα «πρέπει», όμως το «εδώ και τώρα» είναι αμείλικτο.

Εκατομμύρια αγρότες, όπως και ταπεινοί υπάλληλοι και αφανείς χειρώνακτες, ειδικευμένοι και ανειδίκευτοι, ίδρωσαν, κινδύνευσαν σε σκαλωσιές, γυάλισαν στρέμματα υαλοπινάκων, γέρασαν πρόωρα για να σπουδάσει το παιδί, για να μην έχει τη δική τους μοίρα. Τώρα, αυτοί που γνώρισαν τα ευεργετήματα της θυσίας της προηγούμενης γενιάς βλέπουν τα δικά τους παιδιά να γυρεύουν μια οκτάμηνη οδοκαθαριστική ανάσα.  Το  χθες γειτονικών βαλκανικών χωρών έγινε ελληνικό παρόν. Κανείς πια δεν ξαφνιάζεται αν δει μια απόφοιτη της Σχολής Καλών Τεχνών να σφουγγαρίζει κοινόχρηστες σκάλες ή έναν πυρηνικό φυσικό να οδηγεί ταξί. Και ίσως κανείς γονιός να μην προσβληθεί αν ο δάσκαλος προβλέψει ότι το μέλλον του γιου του είναι να γίνει σκουπιδιάρης. «Μακάρι, δάσκαλε, μακάρι. Από το στόμα σου και στου δημάρχου το αυτί!»

Tης MαριάνναςTζιαντζή/ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ.

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΞΟΜΑΛΥΝΣΗ

1.       Ποιο σοβαρό και επίκαιρο θέμα απασχολεί τη συγγραφέα στο παραπάνω κείμενο;

2.       Με βάση το ΘΕΜΑ που βρήκες, φτιάξε ένα δικό σου τίτλο, κατάλληλο για το κείμενο.

3.       Εκτός από την κεντρική ιδέα- το βασικό, δηλαδή, θέμα- που επεξεργάζεται η συγγραφέας, ποιες άλλες σημαντικές ιδέες μεταφέρει στον αναγνώστη, ποιους άλλους προβληματισμούς κ.τ.λ.; Υπογράμμισέ τις ιδέες αυτές στο κείμενο και προσπάθησε να τις αποδώσεις προφορικά στην τάξη με δικά σου λόγια.

4.       Yπογράμμισε όσες λέξεις θεωρείς ότι είναι «κλειδιά», δηλαδή σημαντικές, για να κατανοήσεις τα βασικά μηνύματα του κειμένου. Θα παρατηρήσεις ότι οι λέξεις αυτές ίσως επαναλαμβάνονται, επεξηγούν το θέμα και έχουν στενή σχέση με αυτό.

5.       Το απόσπασμα του κειμένου με τα έντονα γράμματα είναι ΜΙΑ ΕΙΔΗΣΗ. Αφού, στην τάξη, δούμε μαζί τα ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ μιας είδησης, πώς φτιάχνεται και πώς μπορούμε να τη σχολιάσουμε, γράψε με το διπλανό σου μια δική σας φανταστική είδηση, ακολουθώντας τη μορφή και το περιεχόμενο μιας είδησης, όπως την ακούμε ή τη διαβάζουμε κάθε μέρα στα ΜΜΕ. Κάντε μετά στην τάξη τις παρατηρήσεις σας (γιατί διαλέξατε ένα θέμα, πως επιλέξατε να το παρουσιάσετε, σε ποια σειρά βάλατε τις σκέψεις σας, δυσκολίες που αντιμετωπίσατε κ.ά.)

6.       Κύκλωσε στο κείμενο που εξετάζουμε ένα από όσα μέρη του λόγου (ρήμα, ουσιαστικό, επίθετο, επίρρημα, αντωνυμία, μετοχή, επιφώνημα, σύνδεσμος, άρθρο, πρόθεση)  μπορείς να βρεις.

7.       Με δεύτερο συνθετικό τη λέξη –πώλης, φτιάξε όσες νέες σύνθετες λέξεις μπορείς.

8.       Η συγγραφέας χρησιμοποιεί αρκετές φορές στο κείμενό της ΠΡΩΤΟ ΡΗΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΟ στον πληθυντικό (να εργαστούμε, να μορφωθούμε κ.τ.λ.). Πού πιστεύεις ότι στοχεύει με αυτό;

9.       Χρησιμοποιώντας ΜΙΑ ΦΟΡΑ την κάθε λέξη από αυτές που σου δίνονται παρακάτω και είναι παρμένες από το κείμενο , φτιάξε τις δικές σου προτάσεις- μία λέξη/μία πρόταση>σταδιοδρομία, ειδικευμένοι, επιμορφωθούμε, παρόν, προβληθεί. Μπορείς να αλλάξεις ελαφρά τις λέξεις αυτές, π.χ. να αλλάξεις αριθμό, πρόσωπο, χρόνο κ.ά.

10.   Γράψε για το επόμενο μάθημα έναν κατάλογο- σύντομες προτάσεις- με τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις που, κατά τι γνώμη σου πρέπει να εφαρμόζει ένας ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ. Τα «πρέπει» και τα «μη» αυτά λέγονται ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ. Μπορείς να βοηθηθείς στην προσπάθειά σου από τους ακόλουθους ιστότοπους>


 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου