Δευτέρα 18 Αυγούστου 2014

ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ "ΕΣΕΙΣ ΣΦΑΙΡΕΣ, ΕΜΕΙΣ ΒΙΒΛΙΑ"


ΣΥΝΤΟΜΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Εσείς σφαίρες, εμείς βιβλία

Σε πολλές περιοχές του πλανήτη, δεν υπάρχουν αυτονόητα πράγματα. Για παράδειγμα, το τρεχούμενο νερό, ο ηλεκτρισμός, το σχολείο. Σε πολλές περιοχές του πλανήτη, δεν υπάρχουν καν σχολεία και, αν υπάρχουν, δεν είναι ανοιχτά για όλα τα παιδιά. Αν είσαι κορίτσι, για παράδειγμα, δε χρειάζεται να πας σχολείο, γιατί σε τι θα σου χρησιμεύσουν τα γράμματα; Δε χρειάζεσαι τα γράμματα. Βλέπεις, τα γράμματα σε κάνουν να σκέφτεσαι, να κρίνεις, να ωριμάζεις, να ενεργοποιείσαι. Σε κάνουν να θέλεις, να καταλαβαίνεις, να ονειρεύεσαι. Έτσι, αν μάθεις γράμματα, θα ανοίξεις τα μάτια σου και δεν πρέπει. Γιατί τότε θα μάθεις να λες και «όχι», να σέβεσαι τον εαυτό σου, να διεκδικείς. Να είσαι δηλαδή ΑΝΘΡΩΠΟΣ. Και δεν το θέλουμε αυτό. Έτσι, δεκατετράχρονη ακτιβίστρια και μπλόγκερ, σε προειδοποίησαν να μην πας ξανά σχολείο. Δεν τους άκουσες. Σου είπαν: εσύ βιβλία, εμείς σφαίρες, η μία στο κεφάλι σου, να πάψει επιτέλους να σκέφτεται, να θέλει, να ζητά.

Όχι. Όπου ανοίγει ένα σχολείο, κλείνει μια φυλακή. Όχι. Εσείς σφαίρες, εμείς βιβλία.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΞΗ

1.      Τι σημαίνει για σας ο τίτλος του κειμένου και γιατί επαναλαμβάνεται στο τέλος του;

2.      Γιατί, κατά τη γνώμη και από την εμπειρία σας, σε κάποιες περιοχές του κόσμου δε θεωρείται απαραίτητο ή και απαγορεύεται τα κορίτσια να πηγαίνουν σχολείο;

3.      Ποια είναι, με βάση το κείμενο, η θέση, γενικά, της γυναίκας σε ορισμένα μέρη του πλανήτη; Ποια προβλήματα εντοπίζετε για τις γυναίκες ακόμα και στις λεγόμενες «αναπτυγμένες» χώρες;

4.      Γιατί ο συγγραφέας χρησιμοποιεί σε διάφορα σημεία του κειμένου δεύτερο πρόσωπο («εσύ»);

5.      Γιατί ορισμένοι,σε πολλά μέρη του κόσμου, φοβούνται την ελεύθερη εκπαίδευση όχι μόνο για τις γυναίκες αλλά και γενικότερα;

6.      Είναι η βία απάντηση σε διαφορές και διαφωνίες μέσα στην κοινωνία;


EΡΓΑΣΙΕΣ

 
1.      Eντόπισε τις λέξεις του κειμένου που δεν είναι ελληνικές και δώσε προφορικά τη δική σου ερμηνεία.

2.      Γραμμ-, παιδ-, βιβλ-> με τις ρίζες αυτές, φτιάξε όσες περισσότερες λέξεις μπορείς, παράγωγες και σύνθετες.

3.      Τι σημαίνει για σένα «είμαι άνθρωπος»; Γράψε τις σκέψεις σου ελεύθερα σε φράσεις.

4.      Σημείωσε στο τετράδιό σου όσα περισσότερα θετικά του να διαβάζουμε  βιβλία μπορείς.

5.      Εντόπισε τις μεταφορές στο κείμενο.

6.      Γράψε ένα δικό σου κατάλληλο τίτλο για το κείμενο.

7.      Υπογράμμισε τους μελλοντικούς χρόνους.

 

ΚΑΙ ΕΝΑ ΚΟΥΙΖΑΚΙ! ΒΡΕΙΤΕ ΤΟ ΛΑΘΟΣ>Να εντοπίσετε και να διορθώσετε τα γλωσσικά λάθη στις παρακάτω προτάσεις:

 

α) Ο εισαγγελέας διεξαγάγει έρευνα για τη διαλεύκανση του εγκλήματος.

 

β) Η ενέργεια αυτή συνεπάγεται από σοβαρές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις.

 

γ) Καθένας άνθρωπος είναι δημιουργός της τύχης του.

 

δ) Χάρη της κακοκαιρίας καταστράφηκε η φετινή σοδειά πορτοκαλιών.

 

ε) Η εκλογή του σαν καθηγητής του Πανεπιστημίου αποτελεί προϊόν πρωτοποριακών εργασιών.

 

στ) Του ζήτησε να εξοφλήσει άμεσα το χρέος του.

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου